Prof. dr hab. Halina Grzymała-Moszczyńska od 1989 roku zajmuje się badaniami nad akulturacją w Polsce uchodźców i innych grup migrantów (repatrianci z Kazachstanu, studenci, biznesmeni). Autorka jedynego w Polsce podręcznika dla osób pracujących z uchodźcami. Prowadzi też badania nad procesem akulturacji Polaków wyjeżdżających za granicę oraz treningi z zakresu komunikowania i negocjacji międzykulturowych, wspierających procesy dialogu międzykulturowego. Prowadzi badania nad dziećmi migrantami (dzieci uchodźców, dzieci polskie z powrotów emigracyjnych, dzieci migrantów ekonomicznych). Jako kierownik zespołu badawczego przygotowała raport o problemach przeżywanych przez dzieci z rodzin polskich powracających po okresie emigracji do Polski.
Autorka programu i współrealizatorka pierwszych w Polsce studiów podyplomowych dla nauczycieli „Mentorzy kulturowi”, przygotowujących nauczycieli do pracy z uczniami cudzoziemskimi zorganizowanych na Uniwersytecie Jagiellońskim w roku 2009/2010.
Od roku 2009 prowadzi w Polsce warsztaty (łącznie 14) wrażliwości kulturowej dla nauczycieli i nauczycielek "Wielokulturowa klasa szkolna" w ramach projektu organizowanego przez Polski Komitet ds. UNESCO.
W roku 2012 kierowała i współprowadziła dwie edycje - w Krakowie i w Londynie -warsztatów dla nauczycielek szkół polonijnych w Wielkiej Brytanii, w ramach Letniej Akademii Komunikowania Międzykulturowego organizowanej przez Polską Akademię Umiejętności oraz Uniwersytet Jagielloński.
Współautorka pierwszej w Polsce publikacji poświęconej diagnozie psychologicznej dzieci w kontekście wielokulturowości i wielojęzyczności pt. "Wybrane zagadnienia diagnozy psychologicznej dzieci i młodzieży w kontekście wielokulturowości i wielojęzyczności" (2013).
Współautorka pierwszej w Polsce książki poświęconej dzieciom polskim z powrotów emigracyjnych "Niełatwe powroty do domu? Funkcjonowanie dzieci i młodzieży powracających z emigracji” (2015).
Aktualnie prowadzi badania wśród rodzin polskich w Norwegii.