Maria Pomianowska

Drukuj
Maria Pomianowska
Doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur

Od 1984 roku prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych rodem z Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód.  W 1994 r. wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim realizuje z sukcesem rekonstrukcję dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: suki biłgorajskiej i fideli płockiej a w 2010 rekonstrukcję suki mieleckiej. Oprócz rekonstrukcji artystka stworzyła eksperymentalne wersje tych instrumentów-suka basowa, 5-strunowa tenorowa suka mielecka.


Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Komponowała dla cesarzowej Japonii Michiko. Zrekonstruowane instrumenty wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii.


W 2010 roku otworzyła pierwszą w Polsce specjalizację związaną z muzyką etniczną „Fidele Kolanowe” na Wydziale Instrumentalnym w Akademii Muzycznej w Krakowie, która przekształca się w katedrę muzyki etnicznej. Artystka wydała 24  autorskie płyty, wiele z nich otrzymało polskie oraz międzynarodowe nagrody.  Od 30 lat Maria Pomianowska koncertuje jako solistka na całym świecie, w najlepszych salach koncertowych.

Tworzyła utwory i koncertowała ze światowej sławy artystami: Yo Yo Mą, Borysem Griebienszczikowem, Anną Marią Jopek, Gilem Goldsteinem, Gonzalo Rubelcabą, Branfordem Marsalisem, Kayhanem Kalhorem, Hooseinem Alizadeh i innymi. 


Od 2011 roku tworzy unikatowe programy, wraz z muzykami arabskimi, pakistańskimi, senegalskimi, irańskimi, koreańskimi, chińskimi, japońskimi i indyjskimi w Azji i Afryce, bazujące na muzyce ludowej z Mazowsza. Nawiązała współpracę z Normal University w Qanzhou (Chiny) tworząc projekty ze studentami chińskimi. W grudniu 2014 wraz z prof. Ewą Dahlig wydała publikację pt „Fidele kolanowe. (Re)konstrukcja”. W 2020 wydała  pierwszy w historii podręcznik do gry na zrekonstruowanych staropolskich fidelach kolanowych Szkoła gry na suce biłgorajskiej i fideli płockiej oraz zrealizowała 4 dokumentalne filmy na temat tych instrumentów pt. "Odnalezione instrumenty". ( historia rekonstrukcji).

Komponuje muzykę do sztuk teatralnych oraz filmów.


Ważniejsze odznaczenia i nagrody:Paszport Chopinowski”, brązowy medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” (2010), „Nagroda Marszałka Województwa Mazowieckiego” (2011), Srebryny Krzyż Zasługi przyznany przez Prezydenta RP (2011), Nagroda Marszałka Województwa Lubelskiego ( 2016) ,Medal Za zasługi dla miasta Warszawa (2018), Nagroda Norwida w dziedzinie muzyki (2018), Nagroda Witolda Hulewicza (2019), srebrny medal Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Gloria Artis” (2019).


Dodaj na Wykop Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Facebook

(...) Pielęgnujemy dawne przodków obrzędy:
to co weszło w zwyczaj, niech zwyczajem zostanie,
a to, co było, cośmy od Ojców zasłyszeli, lub sami jeszcze widzieli,
przekażmy tym, co po nas przyjdą;
pomni, że gdzie była przeszłość, tam i przyszłość będzie.

Leon Potocki „Świecone, czyli pałac Potockich w Warszawie” 1854

Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ 
ul. Długosza 3, 33-300 Nowy Sącz 

tel. +48 18 448 26 10 (sekretariat)
poniedziałek - piątek: 8:00 - 16:00

tel. + 48 18 448 26 00 (kasa/recepcja)
 

[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.